Kaitum älv juni 2012

Isläpp i Satihaure
Satihaure-Allavara, 12,5 mil
2003-06-20 till 2003-06-30
10 dagar

Längtan till väg- och människolöst land förde Adam, Daniel, Fredrik och mig till Sjaunja i Norrbotten. Sjaunja naturreservat är Europas största myrområde och klassas som en av världens värdefullaste våtmarker. Området är känt för sitt fågelliv. Enligt utsaga var bästa tiden att paddla Sjaunja mitten juni till början juli. Tidigare kan sien ligga på Satihaure och senare kan vattenståndet vara för lågt för paddling.

Häftigt med Sjaunja är att enda sättet att vistas i området är med kanot under tre-fyra sommarveckor. Det finns inte ens vandringsleder. Detta gjorde att vi paddlade i nio dygn innan vi såg den första människan. Det är nog rätt svårslaget i Sverige.
Midsommar i Satis.
Den 20:e juni mötte Sven upp oss i Gällivare och körde oss till Satihaures östra strand där vägen slutade. Sjön är egentligen en långsmal kraftverksdam vilket märktes på de karga och döda stränderna. Vilken strandvegetation kan överleva sådana vattenståndsväxlingar? Trots stränderna var området vackert. Vattnet var svinkallt. Isen hade tydligen släppt någon vecka tidigare.

Vi firade midsommar med medhavd sill och öl!

Vädret i fjällvärden är ombytligt och detta fick vi erfara under de 35 km sjöpaddling på Satis. På ett par minuter kunde det blåsa upp och stora vågor bildas tillsammans med en hagelskur.
Tufft lyft över myr och skog.
Vid sjöns västra ända övergick sjön i en konstig slingrande å genom ett lerlandskap. Återigen ett verk av vattenkraften. I änden tog vi upp kanoterna och gjorde oss redo för en bärning. Dessvärre hittade vi inte den utmarkerade stigen utan tog till karta och kompass och gav oss med packningen genom skogen och myren. Detta visade sig vara bland det jobbigaste som jag varit med om. Målet var Ritteljaure 4 km bort, men utan stig var det svårt att använda kanotvagnarna. Vi gick en vända med packning och en vända med kanoterna. Totalt tog det 12 timmar och mycket svett. När vi gick andra vändan hittade vi stigen och då gick det snabbare även om sista delen över myren ändå är stiglös. Efter denna vandring svor jag att nästa gång lämna onödig packning hemma (luftmadrass, fågelbok, tung flora mm.)

När vi väl nådde Ritteljaure var det som att komma till ett annat klimat. Här uppe på myren var vattnet behagligt varmt. Vädret var skönt. Det var underbart att börja paddla Sjaunjaätno som till en början slingrade sig fram ett par meter bred. Underbart!

När det börja strömma lite mer testade vi oss på fisket som visade sig vara sjukt bra. Eftersom det nappade så ofta så blev det inte så mycket fiskande. Stora harrar, stora abborrar och stora gäddor.

Harr 47 cm samt räv i bakgrunden.
När vi stannade för att slå läger fick jag i första kastet en harr på över kilot (47 cm!). När jag stod och drog in harren så satte sig en räv bredvid mig och tittade på med oklart syfte. Denna räv var sedan svårt att bli av med. Notera räven på bilden.

På grund av områdets våtmarkskaraktär var det inte helt lätt att hitta bra tältplatser.
När vi nådde Sjaunja-ape som är stormyren var vidderna av dvärgbjörk och fjällvide enorma. Jag fattar hur skönt det är att vara fågel här och hur besvärligt det är att vara fyrbent rovdjur. Området är en kombination av vatten, sump och snår. Vi passerade också ett par sjöar. Vattnet kokade av dagsländekläckningar och öring/harr som åt så mycket som de orkade. Dessvärre var de kräsna och ratade mina flugor.Med en stackars öring på kroken högg en gädda öringen som en galning. Vi fick till slut upp både gädda och öring men kampen gjorde att Adam ramlade i.

Andra lyftet gick smidigare
Forsarna var i klass I-III och mestadels enkla. En del väldigt grunda och vi fick dra kanoterna genom en del partier. I Måskejaure tog vi upp kanoterna och drog dem på fin stig med kanotkärra 11 km till Allavaara där Sven hämtade upp oss.

Kanoterna hyrdes på Kanotcentral Norr och de har också ledbeskrivningen över paddlingen.

På tåget kunde vi summera en fantastisk paddling. Ensamheten! Fisket! Naturen! Nästa gång tar vi med mindre packning samt hittar stigen.