Kaitum älv juni 2012

söndag 6 juni 2021

Voxnan maj 2021

 12-15 maj 2021

Rullbo till Vinströmmen 55 km

Kanalen. Foto Jacob Kastrup Haagensen.

16 m3/s vid starten i Rullbo (flödet här) och 30 m3/s vid Vinströmmen

Voxnan är en fantastiskt fin älv med mycket rolig fors klass I-III (Hylströmmen klass V). Större delen av sträckan är naturreservat. Vi hade ett bra flöde men jag skulle inte rekommendera att paddla vid lägre vattenstånd. Är flödet lägre kommer fler stenar upp till ytan och det blir mindre rolig navigering. 

Vi körde i ett sträck från Göteborg (55 mil) och slog läger vid Vinströmmen som är ett fantastiskt ställe att tälta på. Hur många tält som helst får plats i den platta tallskogen. Vi var 11 packrafters totalt. Vi ställde två bilar och körde på morgonen upp till starten vid Rullbo. 


Vi hade en ledbeskrivning med forsklasser anpassat efter kanadensare så vi fick tänka ner forsklasserna ett eller två steg. Klasserna nedan går utifrån den internationella skalan och vad jag minns. Den första forsen med lite tryck var Kanalen (klass II) som gick vackert genom en kanjon. Under hela turen fanns gott om forsar klass I och II som höll oss på gott humör. Lite goa hål här och var som blötte ner oss. 

Högforsen. Foto Jacob Kastrup Haagensen.
Den första utmaningen var Högforsen (klass III). Fyra av oss körde.Tre av oss utan problem men jag kom för långt till vänster och hamnade i det största hålet. Vi hade tre med kastlinor samt en packraft nedanför forsen. Jag fick simma igenom forsen men hade kunnat fånga en kastlina om jag inte var så fokuserad på att simma med huvud upp och fötter nedströms. Jag halvfastnade i ett par mindre hål men det var ingen fara. 

Nästa dag väntade Storlugnströmmen (klass III). Den ligger efter med ett litet kraftverk. Denna var egentligen enklare än Högforsen men jag valde att bära förbi då jag inte ville bli våt då jag hade våtdräkt och inte torrdräkt. Jag blev lite kall dagen före. 

Vi tältade vid en fantastiskt fin strand i sjön Malungen (sydöstra delen). Där tände vi lägereld och fick go beachkänsla. Två kanadensare gled in på kvällen och vi drog på högtalaren med Duelling banjos (från filmen Deliverence). 

Dagen efter blev nästa lyft och tältplats Hylströmmen. Sveriges största vattenfall söder om fjällen. Vi tog upp genom att paddla in i en liten kanal på vänster sida och bar sedan längs en grusväg 500 m. Vi slog läger där stigen gick ner mot älven. En av oss körde nedre delen av Hylströmmen och fick simma. Den tyngsta delen av fallet är den övre delen. 

Malungen. Foto Jacob Kastrup Haagensen.

Efter Hylströmmen kom en och annan fin fors men den sista, Vinströmmen var bäst. Sträckans finaste fors. Några hundra meter med klass II+. I höjd med forsens nedre del är finns jättefin tältplats på vänster sida. 

Mina sammafattade intyck är att Voxnan är ett kanonfint paddelvatten. Mycket fors och lugnare däremellan. Förutom de tre ovan nämnda större forsarna (Högströmmen, Storlugnströmmen och Hylströmmen) så går allt fint att köra med packraft om man bara rekar för träd. Vi hade inga träd i vägen på hela sträckan. Hylströmmen var det enda längre lyftet. Hela sträckan är naturreservat men man behövde inte komma långt från älven för att se att det var många kalhyggen. Trist. De kunde sparat något mer längs ån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar