Kaitum älv juni 2012

Start Uvbergsbron
Slut Havsjömossen
15 km

Nittälven korsar en fin mosse
Nittälven är en fantastiskt fin vildmarksälv i Bergslagen med Kopparberg som närmsta ort. Vi var 8 vuxna och 11 barn i åldrarna 3-12 år på denna tur (ledbeskrivning). Detta var en riktigt fin tur där vildsmarkskänslan var total. Tystnad. Inga bilar. Inga hus. Vattenståndet varierar mycket med årstiderna och vi visste från början att vi låg på gränsen för tid för lågvatten. Vattenståndet var 1,4 m3/s när vi startade men sjönk varje dag i det fina vädret. Man kan nog säga att detta vattenstånd är minsta möjliga. Hade det varit lägre hade vi fått tåga eller släpa oss igen de grunda forsarna. Perfekt vattenstånd hade nog varit 2-3 m3/s. Större delen av sträckan utgörs av lugnt strömmande och meandrande vatten och där hade även lägre vattenstånd än 1,4 m3/s fungerat.
Eskils koja
Inne i Eskils koja
Jag skulle rekommendera sträckan till alla med viss erfarenhet av paddling. Sträckan hyser några enklare forsar och en del träd att ta sig förbi. Ån meandrar kraftigt så det blir många svängar att ta så det var ganska krävande 15 km. Vår plan från början var att paddla till Skäret (27 km, där vi ställde bilarna) men vi valde att sluta vid Havsjömossen där vi övernattade den andra natten. Vi kände att det skulle bli för tajt att paddla 12 km den sista dagen och köra hem till Göteborg (37 mil) samma dag. Med facit i hand skulle jag på en tvådagarspaddling kört Uvbergsbron till Nittbo. Det verkade finnas en väg till Nittbo även om stället inte passar för flera tält. Två pappor fick springa de 8 km till Skäret för att hämta bilarna.

Laxbäcksforsen
Första dagen gled kanoterna iväg runt
17.00 och vi paddlade 5,5 km till Eskils koja där vi slog upp våra tält. Värt att nämna till den
ovan länkade ledbeskrivningen är att Eskils koja felmärkt. Den plats där kojan är utmärkt är bara ett vindskydd och Eskils koja ligger på västra stranden 700 m uppströms Dansarbacken. Eskils koja är ett jättefint ställe att övernatta med plats för många tält, en koja med eldstad och ett par sovplatser samt en eldstad utanför. Det fanns ved och en slö såg samt en trasig yxa.

8-åring i Laxbäcksforsen. Inga problem.
Dagen efter körde vi 9,5 km till Havsjömossen. Denna sträcka hyste några grunda forsar varav Laxbäcksforsen var den längsta. Trots att den var grund kom både barn i kajak (film) och kanadensare (film) igenom. I denna fors ville åttaåringen bestämt åka och han visade även barn klarade detta (film). Åttaåringens Hasle K-400 gled fint över alla stenar. Det bör nämnas att forsen var grund och inget farligt hade kunnat hända om han gått runt. I slutet av Laxbäcksforsen fanns en fint vindskydd där vi tog en lunchpaus.

I en fors längre nedströms kapsejsade en kanadensare med två vuxna och två barn, 3 och 7 år gamla. Det var mindre kul för dem men alltid en erfarenhet rikare. Att ha packningen vattentätt och fastsatt med ett spännband är tipsen.

Godnattläsning för barnen i tältet
Mot kvällningen kom vi fram till Havsjömossen som är ett vindskydd med eldstad. Vi fick upp våra sju tält kring tältplatsen och ån även om det inte var perfekt underlag. 150 m upp i skogen via en stig fanns en stor äng med plats för hur många tält som helst. Det var dit bilvägen nådde. Vi valde bort ängen för att tälta närmare ån och vindskyddet.

Naturen dominerades av tall och gran. Älven grävde sig ner i sanden och gjorde fina sandbankar i innerkurvorna. Renlav täckte marken.

Paddelturen avslutades i 21 grader varmt i luften och ett nakendopp i älvens mörka kalla vatten. Sammanfattningsvis är jag nöjd med turen och tror att jag kommer att återvända trots 37 mil från Göteborg. Nästa gång hade jag velat paddla de resterande kilometrarna till Nittbo. Det hade varit roligt att återvända med kajaker och släppa i längre uppströms än Uvbergsbron och paddla vid Brattforsens naturreservat (dock ej själva vattenfallet)