Kaitum älv juni 2012

söndag 1 juni 2014

Skolpaddling på Marstrand

1 juni 2014

En söndag åkte jag med min klass NA2b från L M Engströms Gymnasium till Marstrand för en kajaktur. Vi hade fantastisk tur med vädret som var både stilla och runt 20 grader varmt. Att hyra kajaker på Marstrandskajaker ger, förutom fina paddelvatten, valmöjligheter för olika väderlekar. Trots stilla väder valde vi att gå inomskärs genom Albertsunds kanal. Vi drog upp på en strand där vi åt och badade. För årstiden var det ovanligt badbart efter en lång period av fint väder.

Därefter tog en mindre grupp en tur på mer öppet vatten, se karta.

Jag kan varmt rekommendera lärare att ordna en kajaktur via Marstrandskajaker. För enkla och stabila rekreationskajaker betalade eleverna 80 kr på per person och då fick vi också med en motorbåt gratis för att höja säkerheten. Motorbåten kördes av två pappor. Dessutom följde en kajakande pappa med.

För den som vill göra en något längre paddling än den vi gjorde så rekommenderar jag att paddla runt Klåverön. Passa då på att paddla in i den fina viken Utkäften. Värt att tänka på om Klåverön ska rundas är att det är relativt oskyddat mot vågor på utsidan eller på sydsidan vid sydlig vind. Att ge sig på att paddla runt Marstrandsön bör bara göras i lugnt väder. Fjorden norr om Marstrand och Åstol är också fina med kräver också lugnt väder.

Och om ni elever ger er ut på egen hand så rekommenderar jag att välja en havskajak istället för rekreationskajakerna även om ni då får betala mer.
På Klåveröns sydöstra hörn tog vi paus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar